Inte oväntat att Sydsvenskan skrotar betalväggen

Nu väljer ännu en stor dagstidning att skrota sin betalvägg. Beslutet är långt ifrån förvånande.
För lika länge som debatten om de digitala affärsmodellerna har pågått, har det parallellt förts en debatt om huruvida det är privat- eller företagskunderna som ska stå för notan.

För två månader sedan skrev jag: ”Mitt stalltips är alltså att allt fler kommer att överge försöken att få privatintäkter från det digitala innehållet.
Försöken med Plus- och Premium-material kommer att fortsätta, men i praktiken kan det lika gärna vara gratis. Syftet är inte den lilla intäkten (19 eller 29 kronor i månaden), utan att få tillgång till den information som kunderna delar med sig av. Information som sedan blir guld värd i relationen till annonsköparna.

Läs mer: LÅT ER INTE LURAS AV TILLFÄLLIGA UPPGÅNGAR

Och det tycks vara precis så som Sydsvenskan nu har resonerat. Det var i början av 2013 som Sydsvenskan införde sin betalvägg. Det var en så kallad ”mjuk betalvägg”, där läsarna fick ta del av förstasidan och sektionsettorna, samt 20 gratis artiklar över en 30-dagarsperiod. Den som var intresserad av att läsa mer än så behövde teckna en prenumeration.

I ett pressmeddelande säger Sydsvenskans chefredaktör, Pia Rhenquist: ”Som alla vet förändras den digitala världen snabbt. Vår analys är att det just nu är bättre för oss med en öppen sajt.

Läs mer: TVÅ ÅR EFTER NEW YORK TIMES BETALVÄGG

Och jag instämmer helt och fullt i det hon säger. Att försöka låsa fast kunderna i digitala betalrelationer på nätet är lika dumt som att uteslutande satsa på de redan frälsta papperstidningskunderna. Logiken på nätet ser inte ut så.

Tillväxt skapas av att nå ALLA över tid. Få fler att överväga dig oftare.” Så säger internetanalytikern Fredrik Hallberg i en intressant föreläsning på Guldägget-galan 2014, som jag starkt rekommenderar att ni tittar på.

Läs mer: SKÅNSKA DAGBLADET SÅGAR BETALVÄGGAR

Det handlar alltså om att få ”sällanköparna” att välja vårt varumärke framför andra varumärken. Därför bör vi inte stirra oss blinda på de allra mest hängivna (de som köper en prenumeration), eftersom det är sällanköparna som i förlängningen skapar tillväxt.

Läs mer: FRÅN REDAKTIONELL HYBRIS TILL ÖDMJUKA INSIKTER

Och detta är ju inget som bara sker i lilla Sverige. För två månader sedan meddelade både mediemogulen Rupert Murdoch, som tidigare gjort sig känd för sin ovilja att ge bort redaktionellt innehåll gratis, och The Suns chief executive Rebekah Brooks, att tidningen skrotar sin betalvägg.

När sådana jättar river murar förstår man att många väggar kommer att rasa inom kort.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: