Om jag hör ett till skämt om Brexit och Englands EM-förlust osäkrar jag min revolver

A young England supporter reacts at the end of the the Euro 2016 round of 16 soccer match between England and Iceland, at the Allianz Riviera stadium in Nice, France, Monday, June 27, 2016. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

(AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

Under måndagskvällen fylldes mitt sociala flöde av mer eller mindre begåvade skämt, skadeglada utrop och insinuanta kommentarer om Englands förlust mot Island i fotbolls-EM.
Det verkade råda en konsensus om att den snöpliga förlusten på något sätt var kopplad till Storbritanniens folkomröstning om huruvida kungariket skulle bli kvar i EU eller inte. Som någon form av omedelbar karma som straffade de stackars engelsmännen för deras obstruerande i EU-frågan (att Island lämnade in en ansökan om medlemskap i EU och sedan drog tillbaka den tycks dock inte ha påverkat deras chanser till avancemang).

På söndag spelar Island sin första kvartsfinal i ett stort mästerskap och det är så klart inget annat än en saga som blivit sann. Och vi svenskar älskar det. I brist på egen självkänsla, sparar vi inte på krutet när det kommer till att hylla andra nationer (även undertecknad har stolt deklarerat att jag numera ”är” en islänning).

Och vi älskar Island på bekostnad av England. Dessa fadermördare som ”när jag som vanligt njöt min middagssömn, stal sig på mig med saft av djävulsk bolmört, och göt uti mitt öras gångar in giftet, som mot mänskoblod en sådan fiendskap besitter”.
Och precis som Hamlet hämnas detta mord, finns nu ingen ände på vår glädje när landet som gav oss Shakespeare förnedras och förödmjukas.

Den ohämmade patriotism som vi sällan visar för Sverige gödslar vi nu över Island istället. Detta land som tillhör Norden, men som folk i mina flöden hittills bara karaktäriserat med kommentarer om vulkaner, ord som slutar på ”ur”, torskfiske och filmen ”Korpen flyger”. Vi svenskar har väldigt vaga uppfattningar om denna ö i Atlanten, som för många bara är en mellanlandning på vägen till New York.
Men på söndag är de våra närmsta allierade.

På Twitter har taggen #WeLoveUKBecause trendat. Ett försök att gjuta mod i stukade självbilder och kantstötta egon. Här listas saker som Londons kulturella smältdegel, salt- och vinägerchips, afternoon tea, musiken, Monty Python’s Flying Circus och mycket, mycket mer.
Taggen startades av den tyska tidningen Zeit online, som efter Brexit och förlusten mot Island, tyckte att Storbritannien var i behov av en riktig kärleksbombning.

Det tycker jag också.
Så lägg av med snacket om att Englands förlust var ett uttryck för någon slags poetisk rättvisa.

Vad de behöver är en kram.

Kommentera

