Om Mittmedia – ”Till detta var de nödd och tvungna”

I medieankdammen Almedalen var dagens besked från Mittmedia naturligtvis den stora snackisen. Ett besked som dock inte mottogs med allt för stor förvåning av vissa jag pratat med.
Det handlar alltså om att Mittmedias vd, Thomas Peterssohn, och den redaktionella chefen, Anna-Karin Lith, slutar.

Varför var det då inte en fullständig överraskning? Mittmedias ekonomiska utveckling har länge pekat åt fel håll, med vikande pappersupplagor, vikande annonsintäkter och allt för små ökningar av de digitala intäkterna. Lägg också till de kraftigt höjda abonnemangspriserna som nu antagligen har nått smärtgränsen. Något som gör det svårt att se ytterligare prisökningar för att kompensera för de svaga, digitala intäkterna.
Mittmedias koncernledning har varit konsekventa i sin strategi, men har också spelat ett oerhört högt spel. Att vd då får ta konsekvenserna när resultaten uteblir är fullt naturligt.

Branschen har länge tittat på från sidan och sett hur Mittmedias högsta ledning, med stort självförtroende, förklarat att den inslagna vägen är den enda möjliga och att den stenhårda, digitala strategin är nödvändig. Lägg dessutom till koncernens aggressiva expansionsstrategi och stora goodwill.

Min upplevelse är att Mittmedia inte har velat lyssna på varningssignalerna. Möjligen är dagens besked en indikation om att varningarna började ljuda allt för högt?
I en analys som Stefan Melesko publicerade för bara två veckor sedan listas några av dessa varningssignaler, utifrån bokslutet 2015.
Här framgår att andelen digitala annonsintäkter inte ökar. Något som rimmar illa med koncernens uttalade mål att hälften av intäkterna ska vara digitala år 2020.
Det ”gamla Mittmedia” (innan Promedia-affären) minskade sina annonsintäkter i print med 6o miljoner. Räknar man andelar så får det naturligtvis till följd att andelen digitala intäkter ökar, men frågan är om den prislappen är rimlig? Minskade upplagor får självklart till följd att andelen digitala intäkter ökar.
En kraftigt ökad goodwill. Så pass kraftig att den till och med är större än det egna kapitalet.
Mittmedias strategi har byggt på att fortsätta växa, men med svaga ekonomiska muskler blir det svårt.

Jag har själv sex år bakom mig som anställd i Mittmedia-koncernen, varav fyra år inom den legala struktur vi ser i dag. Min egen analys bygger, förutom de krasst finansiella siffrorna, på mer mjuka värden som inte ska förkastas.
Mittmedias strategi, om att det inte spelar någon roll var personalen rent fysiskt befinner sig, har visat sig misslyckad. Hård centralisering får till följd att de oerhört viktiga relationerna som man bara kan bygga upp på en lokal marknad genom en lokal närvaro, går förlorade.
Mittmedia har framgångsrikt satsat på innovation. Koncernen kan möjligen vara tillräckligt stora för att det skulle kunna fungera. Men affärer bygger på personliga relationer, allt annat är struntprat, och då kan man innovera hur mycket man vill. Finns det ingen som är beredd att betala för den digitala transformationen (läs starka, lokala varumärken som kunderna känner igen sig i) minskar de ekonomiska förutsättningarna för att ”växa sig ur krisen” dramatiskt.

Det har varit uppenbart under en tid att det funnits olika uppfattningar inom koncernledningen hur den framtida strategin ska se ut. I den striden drog Thomas Peterssohn och Anna-Karin Lith det kortaste strået. Att de nu lämnar är en naturlig utveckling. Att i denna känsliga tid ha en koncernledning som inte är överens om bolagets framtida strategi är naturligtvis helt otänkbart.

Mittmedias marknadschef, Per Bowallius, tar över vd-posten och Anders Ingvarsson, utgivare för Sundsvalls tidning, Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland, Sundsvalls Nyheter, st.nu och allehanda.se, tar tillfälligt över som redaktionell chef för Mittmedia.

Frågan är nu hur Per Bowallius och co ska kunna vända den negativa trenden? Många av de drygt hundraåriga lokala varumärkena är allvarligt skadade och frågan är om den skadan går att reparera? Jag hoppas naturligtvis det, om inte annat så för mina otroligt duktiga och kompetenta kollegor som arbetar inom koncernen.
Det är också viktigt att styrelseordförande Jan Friedman snabbt tydliggör vilken väg Mittmedia nu ska ta. Han har ju bland annat tidigare talat om att satsa på gratistidningar som ett medel för att öka räckvidden.
I det pressmeddelande som gick ut i dag säger Mittmedias nye vd: ”Vår fortsatta konkurrenskraft bygger på att vi kan bibehålla och utveckla relationer med befolkningen på dessa orter.

Det känns bra att han uttrycker det så och ger visst hopp om framtiden.

LÄS OCKSÅ:
Peterssohns och Liths fall föga förvånande
Mittmedias bomb ökar oron i tidnings-Sverige

Annonser

One comment

  1. […] LÄS MER: Om Mittmedia – ”Till detta var de nödd och tvungna” […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: