Mittmedia tvingas nu fortsätta spela korten de fått

spela-kort-37057621

Att jag återigen får anledning att skriva om Mittmedia beror den här gången på DN:s braskande rubriker om att Mittmedia ”planerar säga upp 75 procent av sina journalister” och göra om sina dagstidningar till fådagarsutgivna gratisblad.
Detta är naturligtvis inte fallet och det kommer inte att bli verklighet. I det här fallet handlar det om vilka källor man har och vilka man väljer att lyssna på.

I sak har DN dock inte fel. Det påstår jag inte. Ett sådant scenario har presenterats av den tidigare ledningen. Däremot går det naturligtvis att läsa Bibeln som fan själv om man vill. Att två förslag har presenterats för styrelsen betyder naturligtvis inte att något av dem kommer att bli verklighet. Dock behöver man inte vara allt för konspiratoriskt lagd för att förstå att det ena förslaget presenterades för att få igenom det andra.
Dock var båda förslagen enligt mig dåliga. Att gå på plan B och mer eller mindre lägga ner all seriös tidningsverksamhet är naturligtvis både ekonomiskt och redaktionellt omöjligt. Att fortsätta på den inslagna vägen är även det ett dåligt förslag som redan visat sig leda fel.

Att Mittmedia hamnat där man är i dag beror på medvetna, strategiska val. Det går inte att skylla på medieutvecklingen, med fallande papperstidningsupplagor och en snabb digital förflyttning. Alla Sveriges mediebolag står inför samma utmaningar, men det är inte alla som så snabbt knuffat papperstidningarna mot ruinens brant så som Mittmedia har gjort, utan att först ha en stark digital position på den lokala marknaden.

LÄS MER: Om Mittmedia – ”Till detta var de nödd och tvungna”

Mittmedias nye vd, Per Bowallius, måste alltså spela de kort han fått av sina företrädare. Att nu bromsa den kapplöpning mot botten som inletts flera år tidigare låter sig inte göras hur lätt som helst. Nu handlar det om att skademinimera och då är gratistidningar, som ett sätt för att återta räckvidd på redan misshandlade utgivningsorter, ett verktyg i verktygslådan.

Mittmedias kris är alltså till stor del självförvållad. Det beror på flera olika saker.

1. Mittmedias strategi har hela tiden varit ”digitalt först”. Det har också betytt ”papperet sist”. På så sätt har man medvetet tryckt ihop papperstidningens produktcykel, som i normalfallet skulle ha kunnat vara betydligt längre och flackare, till en brant uppförsbacke med ett lika högt fall från toppen. Detta har gjorts med aggressiva prishöjningar, med stora upplagetapp som följd.

2. Man har inte följt kunden och satt denne i centrum. Istället har man gått före och försökt pressa kunden att förflytta sig till digitala kanaler. Detta har misslyckats. Det går inte att se kundbeteende på det viset.

3. Den lokala förankringen. Mittmedia har hela tiden talat sig varma för den lokala journalistiken. Samtidigt har man konsekvent nedmonterat den samma genom att flytta den lokala närvaron från landet till några centralorter. Hård centralisering får till följd att de oerhört viktiga relationerna, som man bara kan bygga upp på en lokal marknad genom en lokal närvaro, går förlorade.
Och marknaden lever inte i ett vakuum. När någon överger en marknad kommer den att fyllas av någon annan som ser en möjlighet att ta en position som den store spelaren har övergett. Här kommer den nya ledningens tal om gratistidningar in, som ett försök att återta en räckvidd man under flera år medvetet förkastat.
Låt oss nu också hoppas att den nya ledningen återgår till ordningen med lokalt bestämmande utgivare, fast förankrade i lokalsamhället.

Så nej, tre av fyra journalister kommer inte att få lämna Mittmedia innan 2018. Däremot kan talet om att kejsaren nu ser ut att vara naken leda till en kompetensflykt från Mittmedia som ytterligare snabbare på raset.

Låt oss hoppas att så inte blir fallet. Ett försvagat Mittmedia, eller i värsta fall konkursmässigt Mittmedia, skulle innebära en katastrof för hela medie-Sverige.

Vår lilla mediebubbla är inte större än så.

LÄS OCKSÅ:

Resumé: Mittmedia kan banta bort 3 av 4 journalister: ”Inte fattats några beslut”

Daniel Nordström: Det är skillnad på strategier och beslutsunderlag

Resumé: Mittmedias vd om personalslakten: ”Ett scenario vi inte kommer genomföra”

Resumé: ”Thomas Peterssohns finger i luften åt sin efterträdare”

Medievärlden: Ingen rök utan eld

Dagens media: Så reagerar branschen på föreslagna slakten

Journalisten: ”Ett väldigt vildsint förslag”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: