Teknikskiften är en dans på slak lina

bild

Veckans stora näringslivsnyhet är utan tvekan Svenska Dagbladets avslöjande om att telekomjätten Ericsson skulle ha planer på att stänga all sin tillverkning i Sverige. En nyhet som naturligtvis har lett till en rad analyser, domedagsprofetior och dementier om uppgifternas riktighet.

Tydligt är i alla fall att det inom bolaget tycks pågå någon form av maktkamp och i sådana lägen ska man vara försiktig med den här typen av uppgifter.

Men om vi lyfter blicken från den akuta situationen i Ericsson och istället ser på vad utvecklingen i bolaget kan säga om den bransch jag själv företräder, så framträder några historiska markörer som är värda att ta på allvar.

Ett exempel är den svenska räknemaskinstillverkaren Facit som på 1970-talet gick bort sig i interna konflikter om vilka åtgärder som skulle vidtas för att möta den minskade försäljningen i början av 70-talet. Som lök på laxen kom räknare från Japan som var elektroniska och dessutom billigare, vilket förvärrade bolagets kris. I november 1972 köptes bolaget upp av Electrolux.

I grunden fanns alltså ett teknikskifte som utmanade den gamla affären och splittrade företagsledningen i de som ville försvara det ”gamla” och de som företrädde det ”nya”. En situation inte helt olik den vi nu kan se i min egen verksamhet, mediebranschen.

Ofta i dessa konflikter brukar det ”gamla” vinna, just för att det är så svårt att förutse hur nära förestående ett sådant här teknikskifte egentligen är.

Ett annat exempel är kameratillverkaren Kodak som redan 1975 tillverkade sin första digitalkamera, men som ändå inte klarade av att hänga med i skiftet mellan film och digitalt i slutet av 1990-talet.
Kodak har sedan dess blivit symbolen för en verksamhet som inte lyckades förutse kundernas framtida behov och istället fastnade i en för tillfället lönsam analog affär.

Samma sak riskerar nu att drabba Ericsson, även om läget absolut inte är lika allvarligt för dem som det var för både Facit och Kodak när det begav sig. Men det sätter ändå fingret på vikten av samsyn och tydlighet i en bolagsledning när det gäller att ta sig an framtidens utmaningar. Ett tekniskt paradigmskifte rider man inte ut på hästar som drar åt olika håll.

Men vad säger då detta om mediebranschen? Jo, på många sätt kan man även här se den snabba kundförflyttning som både Facit och Kodak missade. Vi har en stabil papperstidningsaffär som står mot en mindre lönsam digital affär.
Här ligger utmaningen för det mediehus som vill bli framgångsrikt även i framtiden. Att fortsätta följa kundernas beteende och inte fastna i ”gamla” affärer som för tillfället är lönsamma. Men samtidigt måste man också vårda den ”gamla” affären, eftersom det faktiskt är den som fortfarande genererar intäkter och möjliggör den digitala förflyttningen.

Det är verkligen en dans på slak lina.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: