Det här händer under medieåret 2017

889127-arlima_mw460

Ännu ett medieår är till ända och ett nytt står för dörren. Jag har de två senaste åren skrivit spaningar av det här slaget och i backspegeln kan väl konstateras att jag haft både rätt och fel.

Rätt i att mobilen kommer att fortsätta vara den främsta plattformen för nyhetskonsumtion. Däremot fel när jag förutspådde att ännu en dagstidning skulle tvingas lägga ner under 2016, efter Folket och Dagbladet i Sundsvall som lades ner 2015.

Men hur ser jag då på medieåret 2017? Här kommer några spaningar från mitt lokaltidningsperspektiv.

Betalt innehåll

2017 blir året då allt fler lokaltidningar börjar ta betalt för innehåll på nätet. Och det är storstadstidningarna som går i bräschen och visar att det fungerar.

Försök har gjorts tidigare men aldrig riktigt nått någon egentlig framgång. Detta främst för att mediehusens digitala räckvidd har varit alldeles för liten. Nu är tiden mogen på ett annat sätt.

I Norrans fall till exempel har den digitala trafiken (sidvisningarna) ökat med över 50 procent under 2016 jämfört med 2015. En smått explosionsartad utveckling som visar att intresset för vårt innehåll aldrig har varit större.

Robotar

Jag har skrivit om detta tidigare, men 2017 kan bli året då robotarna i större utsträckning tar sig in på redaktionerna. Exempelvis mediekoncernen Mittmedia har hyllats rejält för sitt pionjärprojekt med robotgenererade sportexter. I samma ögonblick som matchen i de lägre divisionerna är avslutad finns en fullödig text på tidningens sajt. Ger möjlighet för mediehusen att istället lägga krutet på att bevaka sådant som en robot inte kan göra.

Live!

Vi har redan sett det under 2015 och 2016. Hur de lokala mediehusen bygger upp stabila live-organisationer (direktsänd webb-TV).

Bättre mobila uppkopplingar, nya telefoner med kameror i klass med många systemkameror och appar som gör det enkelt att bli sin egen videoredigerare bäddar för detta.

Räkna med att 2017 blir året då Norran går live på riktigt.

Personalisering

Har det väl pratats om i flera år, men 2017 kommer bli året då publikens efterfrågan på personaliserade medieflöden, skräddarsytt efter dina intressen, kommer att nå nya höjder och bli något för mediehusen att verkligen anpassa sig till.

Ett exempel är alla de nyhetspushar vi har i våra mobiltelefoner, av vilka många är irrelevanta. Personaliserade pushar kommer därför att växa sig ännu större under 2017.

Och så kommer det så klart att hända mycket, mycket mer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: